آموزش و مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

دکتر آرش کاسب آموزش و مشاوره تلفنی بیماری های سگ گربه اسب پرندگان زینتی دام بزرگ مشاوره اجرا و ساخت دامداری

مشاوره تلفنی بیماریهای سگ گربه ماهی پرندگان زینتی

دکتر آرش کاسب مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

مشاوره بیماریهای سگ گربه و حیوانات خانگی

آموزش و مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

دکتر آرش کاسب آموزش و مشاوره تلفنی بیماری های سگ گربه اسب پرندگان زینتی دام بزرگ مشاوره اجرا و ساخت دامداری

آموزش و مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

دکتر آرش کاسب
آموزش و مشاوره تلفنی بیماری های سگ گربه اسب پرندگان زینتی دام بزرگ مشاوره اجرا و ساخت دامداری
کارشناس ارشد مشاوره‏‎ای و درمانی دامپزشکی خدمات شبانه روزی مشاوره و درمانی دامپزشکی
مشاوره در مورد بیماریهای حیوانات خانگی سگ گربه پرندگان زینتی ماهیان زینتی دام و طیور و دام بزرگ بیش از 17 سال سابقه در زمینه کارشناس اماکن دامی سازمان نظام دامپزشکی کشور
مشاوره تلفنی دامپزشکی 09133688582

شسی شسی شسی شسییس

بایگانی

مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

نگهداری معرفی بیماری سگ دوبرمن

 

بیماری‌های شایع سگ دوبرمن

 

 


بیماری‌های شایع سگ دوبرمنبیماری‌های شایع سگ دوبرمن
سگ دوبرمن‌ بطور قابل توجهی زیبا، باهوش و حساس است. به نحوی که جایگاهی در میان ۵ نژاد از باهوش‌ترین سگ‌ها را برای خود باز کرده است. براساس گفته‌های استنلی کورن، استاد روانشناسی و پژوهشگر عصب‌روانشناسی، سگ دوبرمن قادر به یادگیری، حفظ و بازتولید با سرعت و برتری چشمگیری نسبت به سایر سگها است. همچنین سگ دوبرمن فعالیت‌های متنوعی از قبیل دستورها، شگردها و ورزش‌های مخصوص سگ را بخوبی انجام می‌دهد. هرچند برای ارتقای فعالیت‌های فیزیکی، هیجانی و شناختی دوبرمن‌ها لازم است تا توجه ویژه‌ای به آموزش و اجتماعی‌سازی آنها بشود. همچنین مورد دیگری که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، سگ دوبرمن مانند دیگر نژادها از داروهای پیشگیرانه استفاده می‌کند. به همین دلیل در این مقاله به بیماری‌های شایع سگ دوبرمن خواهیم پرداخت.

نکته ای که باید بخاطر بسپارید : پیشنهاد می‌شود تا درصورت مشاهده هرگونه تغییرات ناگهانی در سگ دوبرمن خود هرچه سریع‌تر با دامپزشک خود مشورت کنید.

بیماری کاردیومیوپاتی دیلاته یا گشاد شده
بیماری کاردیومیوپاتی دیلاته از مجموعه بیماری‌های شایع سگ دوبرمن، یک بیماری شایع در سگ‌های بزرگ مانند دوبرمن‌، گریت دین، باکسر و گرگ‌کش‌های ایرلندی می‌باشد. این بیماری عضلات قلب را درگیر می‌کند، بگونه‌ای که اسکلت عضلانی قلب بویژه بطن‌ها با یک کشیدگی درحال پیشرفت ضعیف شده و باعث ناتوانی در پمپاژ صحیح خون می‌شود. سرانجام قلب قادر به پمپاژ کافی خون که باعث رسیدن صحیح اکسیژن به بافت های بدن می‌شود، نمی‌باشد. عمل اکسیژن رسانی ضعیف از ایفای نقش مطلوب دیگر عضوها جلوگیری کرده (ایجاد نمودارهای نارسایی متفاوت) و همینطور منجر به آسیب‌های برگشت‌ناپذیر در هنگام تاخیر در درمان می‌شود.

کاردیومیوپاتی دیلاته از بیماری‌های شایع سگ دوبرمن در دسته بندی بیماری‌های خطرناک سگ قرار دارد. علائم اولیه این بیماری انباشتگی مایع در شکم و اطراف ریه‌ها خواهد بود. کاردیومیوپاتی یک بیماری بی‌صدا بوده که می‌تواند سریع در میان سگهای دوبرمن پخش شود.

علائم کاردیومیوپاتی دیلاته از مجموعه بیماری‌های شایع سگ دوبرمن
تنگی و سختی در تنفس سگ
سرفه کردن
کاهش وزن
ضعف
ناتوانی در تمرینات
متورم شدن شکم
بیهوش شدن(غش کردن)
سنکوپ یا بیهوشی
اگر متوجه تغییراتی در رفتارهای روزمره ویا ظاهر سگ دوبرمن خود شدید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه نمایید. در نظر داشته باشید که تشخیص زودهنگام و به موقع بیماری به درمان و بهبود سریع آن کمک خواهد کرد. سندروم وابلر (بی‌ثباتی در مهره گردن) شامل اختلالات فرساینده مختلف مزمن و شدیدی می‌شود که موجب تاثیرگذاری در دیسک‌های مهره‌ای و بین مهره‌ای ستون گردن می‌باشد. این بیماری می‌تواند باعث فشار زیاد بروی نخاع و عصب‌هایی که در گردن قرارگرفته شده‌اند شود. جالب است بدانید که حدود ۵۰ درصد از موارد سندروم وابلر در سگهای بزرگ مانند دوبرمن، گریت دین و ماستیف‌ها تشخیص داده شده‌ است.

 

 

بیماری‌های شایع سگ دوبرمن

 

 


استعداد ژنتیکی بعنوان عامل اصلی سندروم وابلر می‌باشد. در موارد کمی دیده شده است که برخی سگ‌ها از یک جابجایی در دیسکهای بین مهره‌ای رنج می‌برند که نتیجه‌ی یک فشار زیاد در قسمت گردنی می‌باشد. سندروم وابلر یک بیماری عصب‌شناسی بی‌صدا است که در مراحل اولیه علائم آن بسیار ناچیز و غیرقابل توجه می‌باشد. اما درصورت پیشرفت علائم خاص بیشتری ظاهر می‌شود، مانند بی‌ثباتی در حرکت، گام‌های کوتاه و با احتیاط، ازدست دادن مکرر تعادل و بسختی راه رفتن، از علائو بارز بیماری سندروم وابلر که یکی از بیماری‌های شایع سگ دوبرمن می‌باشد. پیشنهاد می‌شود در هنگام مشاهده این علائم سریعا به دامپزشک مراجعه کنید، چراکه پیش‌بینی هرچه زودتر بیماری برای درمان آن بهتر است.

بیماری فون ویلبراند از بیماری‌های شایع سگ دوبرمن
این بیماری در اثر فقدان فاکتور فون ویلبراند ( یک گلیکو پروتئین) که برای انعقاد جراحت‌های آوندی بسیار مهم است بوجود می‌آید. کمبود این پروتئین یک پیوند غیر طبیعی از پلاکت‌ها را ایجاد کرده و مانع از روند انعقاد می شود و سرانجام ممکن است سگ دوبرمن در هنگام جراحت سطحی و کوچک خونریزی شدیدی بکند. علاوه بر موارد فوق، ثابت شده است در سگ‌هایی که بیماری فون ویلبراند دارند خیلی راحتر ناهماهنگی متابولیکی مانند، "کم‌کاری تیرویید سگی" در آنها پیشرفت می‌کند.

سه نوع از بیماری فون‌ویلبراند وجود دارد که براساس شدت علائم آنها طبقه بندی می‌شوند.
سگ دوبرمن متمایل به پیشرفت در نوع ۱ فون‌ ویلبراند هستند. نوع ۱ فون ویلبراند دارای علائمی ملایم مانند دیر بهبود یافتن زخم، براحتی کبود شدن و گاهی خونریزی لثه ویا لوزه می‌باشد. بیماری فون ویلبراند یکی از بیماری‌های شایع سگ دوبرمن است که هنوز درمان قطعی آن وجود ندارد. هرچند سگهای مبتلا به این بیماری از درمان تسکین دهنده بهره می‌برند اما اصلی ترین راه برای پرهیز از عوارض اضافه این بیماری جلوگیری از جراحت و تروما می‌باشد.

پیچش معده در سگ دوبرمن
پیچش معده یکی از بیماری‌های شایع سگ دوبرمن است. این بیماری با بیش ازحد گشاد شدن معده باعث پیچ خوردن این عضو بروی محور خودش می‌شود. در آخر ارتباط بین مری و روده‌ها مسدود شده و جریان خون قطع می‌شود. این انسداد از اکسیژن رسانی به برخی عضوها جلوگیری می‌کند و اگر سریعا درمان نشود به ترتیب باعث صدمات برگشت‌ناپذیر می‌شود . بیماری پیچش معده سگ درواقع از بیماریهای شایع سگ دوبرمن است که اگر سریعا رسیدگی و درمان نشود ‌می‌تواند باعث مرگ حیوان شود.

علائم پیچش معده از بیماری‌های شایع سگ دوبرمن
بیحالی
تلاش ناموفق برای استفراغ
اضطراب
ترشح بیش ازحد بزاق
تورم معده
سخت بودن تنفس سگ
کاهش اشتها
درحالی که امکان دارد همه سگها به این بیماری مبتلا شوند اما این علائم بیشتر در سگهای بزرگتر مانند سگ دوبرمن، سگ سنت‌برنارد، ناپولیتین ماستیف، گریت دین، لابرادور و اشنوزرها و غیره رایج است.

دیسپلازی یا رشد غیرعادی مفصل ران در سگهای دوبرمن
دیسپلازی مفصل ران از متداول‌ترین آسیب‌های فرساینده در سگها است، بخصوص در سگهایی که دارای جثه بزرگتری هستند. بیماری دیسپلازی از بدشکلی ساختار استخوان ران که مادرزادی است بوجود می‌آید. قسمت استخوان ران را در حفره لگن را به هم متصل می‌کند. اگرچه استعداد ژنتیکی دلیل اصلی این بیماری است اما چاقی و بی‌تحرکی در زندگی هم می‌تواند باعث بروز خطر ابتلا به بیماری‌های شایع سگ دوبرمن، مخصوصا بیماری دیسپلازی گردد.

این بیماری معمولا باعث درد شدید و لنگی در حیوان می‌شود و سگهای مبتلا، بسختی در فعالیت‌های روزمره مانند پیاده‌روی، بالارفتن از پله‌ها و نشستن ظاهر می‌شوند. حتما در نظر داشته باشید که دیسپلازی در موارد پیشرفته ممکن است بکلی حیوان را ناتوان سازد. اگرچه سگ دوبرمن شامل آن دسته از نژادهای سگ که مستعد بیماری دیسپلازی هستند، قرار نمی‌گیرد اما تشخیص‌ها نسبتا شایع هستند.

مهمترین علائم بیماری دیسپلازی در بیماری‌های شایع سگ دوبرمن
فعالیت بدنی بسیار محدود
بی علاقگی در بازی و تمرین
خستگی بیش از حد
توانایی کم در فعالیت و راه رفتن
لنگیدن
فرو رفتگی کمر
خشکی عضلات در ران
خشکی در پاهای عقبی
بیماری‌های شایع سگ دوبرمن
مواردی و بیماری‌های کع در طول متن بیان شدند از متداول‌ترین بیماری‌های شایع سگ دوبرمن می باشند. در ادامه موارد دیگری از بیماری‌های شایع سگ دوبرمن اشاره شده که شناخت این بیماریها موجب سلامت بیشتر و طول عمر بیشتر سگ دوبرمن شما خواهد گردید.

دیسک بین مهره‌ای
کم خونی همولیتیک خودایمنی
نازک شدن شبکیه چشم
درماتیت پوستی
دیابت ملیتوس
تورم کبد مزمن
آلوپسی کم شدن رنگدانه‌ها
ناشنوایی
بیماری جرب اسکابئی
بیماری ارثی کلیوی
فولیکولار دیسپلازی
ایکتیوز
میکروفتالمی مادرزادی
بیماری سبوره
پیسی یا پیتیلیگو
درماتیت حساس به روی
نوروپاتی محیطی
پمفیگوس
پان اوستئایتیس
بیماری سباسه پوستی
بیماری شبکیه
نیم مهره

مشاوره تلفنی دامپزشکی

مشاوره بیماری سگ گربه

 

مشاوره تلفنی دامپزشکی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی