آموزش و مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

دکتر آرش کاسب آموزش و مشاوره تلفنی بیماری های سگ گربه اسب پرندگان زینتی دام بزرگ مشاوره اجرا و ساخت دامداری

مشاوره تلفنی بیماریهای سگ گربه ماهی پرندگان زینتی

دکتر آرش کاسب مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

مشاوره بیماریهای سگ گربه و حیوانات خانگی

آموزش و مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

دکتر آرش کاسب آموزش و مشاوره تلفنی بیماری های سگ گربه اسب پرندگان زینتی دام بزرگ مشاوره اجرا و ساخت دامداری

آموزش و مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

دکتر آرش کاسب
آموزش و مشاوره تلفنی بیماری های سگ گربه اسب پرندگان زینتی دام بزرگ مشاوره اجرا و ساخت دامداری
کارشناس ارشد مشاوره‏‎ای و درمانی دامپزشکی خدمات شبانه روزی مشاوره و درمانی دامپزشکی
مشاوره در مورد بیماریهای حیوانات خانگی سگ گربه پرندگان زینتی ماهیان زینتی دام و طیور و دام بزرگ بیش از 17 سال سابقه در زمینه کارشناس اماکن دامی سازمان نظام دامپزشکی کشور
مشاوره تلفنی دامپزشکی 09133688582

شسی شسی شسی شسییس

بایگانی

مشاوره تلفنی دامپزشکی بیماریهای سگ گربه پرندگان زینتی حیوانات خانگی

آموزش و نگهداری بیماری گربه مو کوتاه شرقی

 

نگهداری از حیوانات خانگی همیشه برای انسان سرشار از لذت و حس خوشایند بوده است. البته در تمایل انسان برای نگهداری از حیوانات خانگی به موضوع پیچیده انسان عصر حاضر، یعنی تنهایی نیز باید اشاره کرد. پژوهش‌ها نشان داده است، افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، اضطراب و فشار عصبی کمتری را تحمل می‌کنند. در واقع تعامل انسان با حیوان باعث کاهش تنش‌ها و افزایش آرامش در آن‌ها می‌شود. بر اساس مطالعات تعامل با حیوانات سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش داده و سروتونین (هورمون شادی) خون را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باعث کاهش استرس در افراد و ایجاد آرامش می‌شود. حیواناتی مانند سگ، گربه، برخی پرندگان همانند قناری، کاسکو و … دارای سابقه طولانی در همراهی با انسان هستند. البته نکته قابل‌توجه اینجاست که نگهداری از حیوانات مسئولیت زیادی با خود به همراه دارد و اگر قصد انجام چنین کاری را دارید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید تا از مشکلات و دشواری‌های این امر آگاهی داشته باشید. ما در سر تیترهای زیر اطلاعات لازم را به شما ارائه خواهیم کرد:

اخلاقیات و نگهداری از حیوانات
معرفی چالش‌ها
بیماری‌های مرتبط با نگهداری حیوانات خانگی
این نکات را فراموش نکنید
 

اخلاقیات و نگهداری از حیوانات

 

 


 

یکی از نکات مهم برای نگهداری حیوانات به‌عنوان حیوان خانگی این است که به اخلاقیات در خصوص همزیستی با آنان پایبند باشید و هر دو نیاز بیولوژیکی و روان‌شناختی حیوان را به‌درستی تأمین کنید. برای مثال، محیط نامناسب، پرندگان در قفس‌های کوچک، نگهداری سگ‌های بزرگ و سگ‌های کار در آپارتمان‌های کوچک، حیواناتی که برای دوره‌های طولانی زنجیرشده‌اند، رفتار نامناسب، غذای بسیار کم، بیش ‌از حد و یا اشتباه، عدم مراقبت دامپزشکی، کمبود آموزش، عدم صرف وقت کافی با حیوانات، خشونت، غفلت و رها کردن، اصلاح نژاد بیش ‌از اندازه، بهره‌کشی (استفاده از یک حیوان برای کسب درآمد یا گداییT می‌تواند بهره‌کشی از حیوان باشد و حقوق آن را نقض کند. مواردی که گفته شد بسیار حائز اهمیت است و اگر در هر یک از این زمینه‌ها فعالیتی صورت گیرد، انسان دچار رفتار غیراخلاقی با حیوان شده است.

این جمله را همیشه برای نگهداری حیوان خانگی در خاطر داشته باشید، مسئولیت نسبت به یک حیوان تا مادامی‌که او یا فرزندانش زنده هستند ادامه دارد.
 

معرفی چالش‌های نگهداری حیوان خانگی
 

تعیین هویت: اولین اقدامی که باید پس از قبول کردن سرپرستی یک حیوان انجام دهید تعیین هویت آن است. ثبت‌نام، تعیین هویت و گرفتن اوراق شناسایی، واکسیناسیون، نظارت و سرپرستی از مقدماتی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

هر موجودی با توجه به نیازهای بدنش به مواد غذایی خاصی نیاز دارد و حیوانات هم از این قاعده مستثنا نیستند. زمانی که یک حیوان خانگی به سرپرستی می‌گیرید، باید رژیم غذایی موردنیازش را هم در نظر بگیرید و توجه کنید غذاهایی که به او می‌دهید هم نیازهایش را برطرف کنند و هم مضر نباشند.

محل ادرار یا مدفوع حیوان: یکی از چالش‌های بزرگ در نگهداری حیوان خانگی این است که به او آموزش دهید در محل مخصوصی ادرار و مدفوع کند. گربه‌ها نسبت به سگ‌ها به آموزش کمتری نیاز دارند. کافی است یک ظرف مخصوص یا خاک مخصوص برای گربه تهیه کنید و نهایتاً یک یا چند بار او را در آن ظرف بگذارید تا متوجه شود این ظرف برای چه‌کاری است. بهتر است این ظرف را دور از اتاق‌خواب و آشپزخانه بگذارید و روزانه آن را تمیز کنید تا از شیوع آلودگی در خانه جلوگیری شود. برای عادت دادن حیوان به محل ادرار یا و مدفوعش باید صبوری پیشه کنید. باید حرکات حیوان را زیر نظر بگیرید و وقتی‌که حس کردید می‌خواهد دستشویی کند (مثلاً وقتی‌که شروع به بو کردن زمین می‌کند) او را برداشته و در محل مخصوص قرار دهید. این روند ممکن است طولانی و خسته‌کننده شود، اما ناامید نشوید.

محبت و توجه: حیوان خانگی شما نیازمند توجه است و اگر احساس نکند که عضوی از خانواده شماست ممکن است به افسردگی دچار شود. با سگ، گربه و پرنده‌تان بازی کنید، نوازشش کنید و این احساس را به او القا کنید که برای شما اهمیت دارد. البته همیشه در نظر داشته باشید که محبت شما نباید آن‌قدر زیاد شود که حیوانتان لوس شود.

افزایش هزینه: این نکته مهمی است که پیش از نگهداری حیوان باید خوب به آن فکر کنید. نگهداری حیوان مستلزم صرف هزینه بسیاری است. هزینه‌های مربوط به خوراک، خدمات دامپزشکی و بهداشتی، تهیه لوازم مورد نیاز حیوان و … . بنابراین شما ماهیانه باید یک‌بخشی از درآمد خود را صرف حیوانتان کنید و در این زمینه نمی‌توانید بی‌اهمیت باشید.

تحرک برای حیوان ضروری است: پیش از نگهداری حیوان خانگی باید توجه کنید که حیوان موردنظرتان تا چه حد به تحرک نیاز دارد. مثلاً پیاده‌روی برای سگ ضروری است و توانایی اجتماعی آن‌ها را تقویت می‌کند و اگر بخواهید دائم آن‌ها را در خانه نگهدارید افسرده می‌شوند؛ اما گربه‌ها معمولاً نیاز چندانی به پیاده‌روی ندارند و همین‌که در خانه فضای کافی برای این‌طرف و آن‌طرف رفتن داشته باشند، کفایت می‌کند. پرنده‌ها را دائم در قفس نگه ندارید. هرچند وقت آن‌ها را در فضای خانه آزاد بگذارید که بتوانند پرواز کنند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مشغولیت‌های فراوانی دارد، لطفاً از فکر نگهداری حیوان صرف‌نظر کنید.

وابستگی به حیوان: هرچند که بعضی حیوانات خانگی ممکن است چندین سال عمر کنند، اما اغلب این حیوانات طول عمر کوتاهی دارند؛ بنابراین بهتر است که زیاد به آن‌ها وابسته نشوید. به‌خصوص اگر کودکی دارید باید سعی کنید روابط او با حیوان را در سطحی منطقی نگه‌ دارید تا در زمان فوت حیوان یا واگذاری‌اش به فردی دیگری دچار ضربه روحی و عاطفی نشود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که حیوان شما به‌ راحتی می‌تواند گم شود، علاوه بر توجه و مراقبت زیاد باید به این نکته نیز واقف باشید.

بهترین راه تمیز کردن مبل چرمی

 

بهترین راه پیشگیری از آسیب روحی،کنترل وابستگی زیاد به حیوان خانگی است. اگر در این زمینه توانایی لازم را ندارید بهتر است خود را در معرض استرس و شرایط سخت پس از جدایی قرار ندهید.
 

 

چالش نگهداری حیوان خانگی

 

از خانواده و همسایه‌ها کسب اجازه کنید: اعضای خانواده شما باید رضایت کامل برای نگهداری از حیوان داشته باشند زیرا در این روند مسلماً شما نیاز به همکاری و کمک‌های آن‌ها دارید. همچنین نگهداری حیوان در بسیاری از آپارتمان‌ها مخالف قوانین ساختمان است، پس بهتر است پیش از خرید و نگهداری حیوان، قوانین ساختمان را به‌دقت مرور کنید. با همسایه‌هایتان روابط خوبی داشته باشید تا اگر هم حیوان شما از نظر سروصدا یا هر چیز دیگر برایشان مزاحمتی ایجاد کرد، از شما پیش مدیر ساختمان شکایت نبرند. بهتر است برای پیشگیری از این موضوع حیواناتی را انتخاب کنید که صدای کمتری تولید می‌کنند.

پاکیزگی مدام منزل: نگهداری حیوانات نیازمند این است که دفعات مرتب و تمیز کردن منزلتان را افزایش دهید. اگر قصد نگهداری از سگ یا گربه را دارید به‌ سختی می‌توانید از ریزش موی آن‌ها جلوگیری کنید. به‌زودی تمام منزلتان پر از مو می‌شود. از طرفی مراقب ریختن و پخش‌وپلا شدن لوازمتان در خانه باشید. حیوان ممکن است آن‌ها را ببلعد و سلامتی‌اش به خطر بیفتد. مرتب کردن روزانه خانه به ‌سلامت هر دو طرف کمک بسیاری می‌کند.

برنامه‌های خود را با حیوانتان تنظیم کنید: این نکته مهمی است که بسیاری از افراد از آن غافل هستند. مسلماً داشتن حیوان خانگی به ‌ویژه در فرهنگ ما این امکان را برای شما فراهم نمی‌کند که به‌راحتی قبل، به منزل اقوام رفته، یا آن‌ها را دعوت کنید. همچنین برای سفر رفتن باید فکری هم به حال شرایط حیوان خود کنید. بسیاری از حیوانات توان مسافت‌های دور را ندارند، همچنین شما نمی‌توانید آن‌ها را تنها در منزل رها کرده و یا برای مدتی آن‌ها را به دست کس دیگری بسپارید. این موضوع در روحیه حیوان بسیار تأثیرگذار است. البته پانسیون‌هایی جهت نگهداری از حیوانات در سطح شهرهای مختلف وجود دارد اما هیچ محلی امن‌تر از خانه وجود ندارد. پس در نظر داشته باشید که با نگهداری حیوان خانگی، دست‌وپایتان برای انجام فعالیت‌های شخصی­تان بسته‌تر می‌شود.

بیماری‌های مرتبط با نگهداری حیوانات خانگی

آلرژی: افرادی که حساسیت و آلرژی دارند، ممکن است با نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه شدت آلرژی آن‌ها بیشتر شود. در واقع تماس یا تنفس با مو یا بزاق حیوان می‌تواند باعث تشدید آلرژی و فعال شدن سیستم ایمنی بدن شود. حساسیت به حیوانات معمولاً به‌صورت مشکلات تنفسی خود را نشان می‌دهد. گاهی سرفه‌ای مکرر، سوزش چشم و خس‌خس سینه مشاهده می‌شود. برخی افراد به ‌ویژه کودکان با حساسیت به حیوانات مشکلات پوستی مثل خارش، متورم شدن یا کهیر را نشان می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود در خانه‌هایی که کودکان حساسیت دارند، از نگه‌داری حیوانات خودداری شود.

خطر توکسوپلاسموز: توکسوپلاسموز نوعی بیماری انگلی است که در اثر پخش شدن فضولات حیوانات در محیط می‌تواند به انسان منتقل شود. انگل توکسوپلاسما بیشتر در گربه‌ها و حیوانات ولگرد وجود دارد. در صورت خارج شدن حیوان از منزل و تماس با حیوانات ولگرد، احتمال آلود شدن آن‌ها بیشتر می‌شود. انگل این بیماری پس از گردش در خون می‌تواند در غدد لنفاوی و حتی در مغز ایجاد تومور کند. گاهی حتی تشنج در اثر این بیماری دیده می‌شود.

دیگر بیماری‌های انگلی و باکتریایی: یکی از باکتری‌هایی که می‌تواند از طریق سگ منتقل شود، کمپیلوباکتر نام دارد. این باکتری می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های گوارشی و علائمی مانند، اسهال، تب، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ شود. همچنین بیماری لپتوسپیروز از طریق باکتری لپتوسپیرا از سگ منتقل‌ شده و باعث بروز علائم آنفولانزا مانند تب ناگهانی، سردرد شدید، قرمزی چشم‌ها، دردهای عضلانی و خستگی می‌شود. لیشمانی نیز نوعی بیماری انگلی است که از طریق سگ‌ها منتقل ‌شده و با وجود زخم‌هایی در پوست شناسایی می‌شود. همه این موارد با رعایت بهداشت و واکسن‌های ضروری می‌تواند تا حدی قابل‌پیشگیری باشد.

 

حیوان خانگی

این نکات را فراموش نکنید
سعی کنید در مراقبت‌های پزشکی مثل واکسن زدن دقت کافی را داشته باشید.
گربه یا سگ را از اتاق کودک دارای حساسیت دور نگه ‌دارید.
پس از تماس با حیوان دست‌های خود را مرتب بشویید.
با گردگیری و جارو کردن مداوم خانه را همواره پاکیزه نگه‌ دارید.
در صورت وجود فضولات سگ یا گربه در حیاط یا باغچه حتماً آن محل‌ها را تمیز کنید به ‌خصوص در مکان‌هایی که محل بازی و رفت‌وآمد کودکان است.
در صورت نیاز با مشورت پزشک مربوطه حیوان را عقیم کنید. عقیم‌سازی حیواناتی که صاحب دارند از مشکل توله‌سگ‌ها و بچه‌گربه‌های ناخواسته‌ای که ممکن است به دلیل ناخواسته بودن به جمعیت حیوانات بی‌سرپناه اضافه شوند، جلوگیری می‌کند. این کار، همچنین به‌ سلامت خود حیوان عقیم شده می‌افزاید و شانس مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها از قبیل پایومترا (چرکی شدن رحم و تومورهای پستانی) را در آن‌ها کاهش می‌دهد.
در صورتی‌که هزینه‌های نگهداری از حیوان برایتان زیاد است می‌توانید به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه فرمایید. کلینیک‌های دامپزشکی وابسته به انجمن‌های حمایت از حیوانات می‌توانند به آن دسته از حیوانات صاحب داری که صاحبانشان استطاعت پرداخت ویزیت‌های گران کلینیک‌های خصوصی را ندارند، خدمت شایانی کنند. کلینیک‌های دامپزشکی ثابت درصورتی‌که در داخل محله‌هایی باشند که ساکنانشان بیشترین نیاز را به خدمات دامپزشکی مجانی یا ارزان داشته باشند، می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.
اقدامات پیشگیرانه و آموزش نحوه صحیح مراقبت از حیوانات خانگی کمک خواهد کرد تا قبل از آنکه درد و رنج حیوانات به‌صورت یک مشکل درآید، از آن جلوگیری شود. دامپزشکان سیار بهترین فرصت را برای آموزش عمومی در اختیار دارند.
لطفاً حیواناتی را برای نگهداری انتخاب کنید که با شرایط زندگی انسان سازگارتر هستند. حیوانات وحشی و کمیاب (غیربومی) برای نگهداری در خانه مناسب نیستند. آن‌ها دارای نیازهای پیچیده‌ای هستند که برآورده کردنشان دشوار است. بیشتر افراد نه از نظر مالی و نه از نظر تجربه صلاحیت نگهداری صحیح از آن‌ها را ندارند. تخمین زده می‌شود که حدود ۹۰% این‌گونه حیوانات در دو سال اول اسارت می‌میرند. بسیاری از حیوانات وحشی که زندگی کردن در محیط شهری به آن‌ها تحمیل می‌شود به انسان‌ها صدمه می‌زنند، مخصوصاً به بچه‌ها و افراد دیگر، اگر در محیط رها شوند، می‌توانند خسارات گران و جبران‌ناپذیری به اکوسیستم وارد نمایند.
مراجعه منظم به دامپزشک جهت چک آپ می‌تواند از بروز خیلی از بیماری‌ها جلوگیری کند.
 

مشاوره تلفنی دامپزشکی

مشاوره بیماری سگ گربه

 

مشاوره تلفنی دامپزشکی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی